Vad innebär det att växa upp och att bli "vuxen"? Det är inte sällan man hör fraser som "väx upp" eller "det är dags att bli vuxen nu". Jag medger att jag använder dem också vid väl valda tillfällen. För mig så innebär frasen att man måste lära sig att ta ansvar för sitt eget liv och våga stå för det man gör. När jag var yngre trodde jag alltid att det var att bilda familj, ha körkort och att ha ett fast jobb. En släkting till mig påstod att jag borde "ta ut mina piercingar, ta körkort och bli vuxen". Jag tror inte mognad sitter i vilka smycken jag väljer att dekorera mig kropp med.
 
Jag brukade ha olika perioder i mitt liv när jag växte upp och kunde helt plötsligt bestämma mig för att jag var för gammal för att leka med en viss leksak eller lyssna på en viss musik. Vart jag fått detta ifrån vet jag inte. Jag rensade ut de saker som jag trodde hörde till en viss ålder och slängde dem. Detta resulterade i att jag saknade många av sakerna en månad senare. Jag hade så bråttom med att växa upp och det är konstigt att ingen märkte detta och stoppade mig.
 
Min syn på allt idag är förvirrad. Jag förstår fortfarande inte vad det egentligen innebär att bli vuxen och agera därefter. De som kallas vuxna i mitt liv är onekligen lika barnsliga som de jag gick tillsammans med i första klass. En del strävar efter att bli sedda som så vuxna som möjligt och i mina ögon blir de bara tråkiga. Samtidigt som jag känner mig gammal och dryg så vill jag inte inse att jag redan passerat 25. Kommer jag någonsin känna mig vuxen? Jag vet inte. Hur ska det kännas? Måste man ha barn för att känna det? Jag tar ansvar för mitt liv idag och står för mina åsikter och känslor. Kanske blev jag vuxen utan att veta om det? Gah. Jag är förvirrad.
Peace.

Kommentera

Publiceras ej