När jag nämner något om PCOS så frågar nästan alla: "Vad är det för något?"

Det är konstigt att inte folk vet vad det är trots att så många kvinnor har syndromet.

 

PCOS är förkortningen av polycystiskt ovarialsyndrom. Syndromet innebär att en del kvinnor har en eller båda sina äggstockar fulla av små vätskefyllda blåsor som vanligtvis ser ut som ett "pärlband" kring äggstockarna. Dessa är så kallade cystor som har bildats av äggblåsorna på äggstockarna. Bara detta kalls för PCO - polycystiska ovarier. För att det ska kallas för PCOS så måste kvinnan ha en hormonrubbning. Detta kan i sin tur leda till att man t.ex. inte har någon mens eller att man har långt mellan menstruationerna.

 

Det är möjligt att ha PCOS eller PCO utan att man märker det. Problemen med syndromet kanske märks först när man försöker att bilda familj och att man har svårt att bli gravid. Andra symtom är t.ex. att man kan gå upp väldigt mycket i vikt (har beskrivits som explosionsartad och jag kan inte göra annat än att hålla med), man har "manlig" behåring på kroppen som hår på bröstet och dylikt. Tyvärr så är även akne i vuxen ålder och håravfall samt insulinresistens som kan leda till typ-2 diabetes vanligt.

 

Jag kommer aldrig att glömma när min gynekolog pekade på skärmen när vi gjorde ultraljud och sa: "Du har PCOS". Det var jag som hade bestämt att gå och göra den där undersökningen och jag tog alla prover. Jag fick se pärlbanden runt mina äggstockar och kände en förlamande skräck. Å ena sidan så var det fantastiskt att äntligen få reda på varför jag hade gått upp totalt 50kg men å andra sidan så fick jag veta att detta inte går att bota utan endast lindra.

Det där med vikten har och är en stor törne i sidan för mig. Fördomarna som kommer med att jag drar storlek 52/54 är hemska. Många människor har blivit indoktrinerade i att alla tjocka människor är ohälsosamma och att alla tjocka människor medvetet har valt att vara tjocka. Just därför så är de också lata och bryr sig inte om sig själva. Detta är dock helt fel. Ingen vet det mer än de kvinnor som har PCOS och viktproblem. PCOS gör att det är ganska svårt att gå ned i vikt samtidigt som att viktnedgång oftast är den bästa behandlingen.

 

Frustrationen är stor och det gör samtidigt att jag känner att det enda som kan hjälpa är det enda som jag inte klarar av. Det finns visserligen bra effekter av PCOS som att t.ex. kvinnor med PCOS kan behålla sin fertilitet längre upp i åldern än andra kvinnor. Rent livsstilsmässigt så är det faktiskt så att kvinnor med PCOS föder lika många barn och lika ofta som andra kvinnor men att det oftare behövs lite hjälp i att bli gravid. Även kroppsligen så har PCOS vissa positiva effekter. Vissa kvinnor med PCOS har en ökad fysisk prestationsförmåga och kan lättare bygga upp skelett och muskler. Nu anser jag inte att det positiva överväger det negativa. Tyvärr.

 

Det är svårt att få vård eftersom de flesta läkare bara säger att jag ska gå ned i vikt och att det är nyckeln till att må bättre. Det finns dock ett bristande stöd i detta och det enda jag har fått höra förutom viktnedgång är att jag inte kan få någon vidare hjälp om jag inte vill bli gravid. Mitt mål är inte att bli gravid utan att bli frisk. Fuck PCOS.

Kommentera

Publiceras ej